Aby móc skutecznie komunikować się z innymi, musimy rozwijać nasze umiejętności słuchania. Prawdziwe słuchanie tego, co ktoś mówi i rozumienie go jest kluczem do skutecznej komunikacji.
Dobry słuchacz czyli jaki?
Podczas gdy większość z nas myśli, że słuchamy tego, co mówią inni, w rzeczywistości bardzo niewielu z nas słucha uważnie i tutaj mogą pojawić się nieporozumienia, które prowadzą do trudności, a czasem kłótni. Większość z nas przez lata wykształciła słabe nawyki słuchowe i kontynuowała życie z tymi nawykami.
Niektóre z najczęstszych nawyków, które ludzie wykształcili, a które prowadzą do słabych umiejętności słuchania, obejmują
- Słuchanie bez prawdziwego słyszenia, tzn rozumienia i analizowania tego, co mówi druga osoba, co często sprawia, że tracimy sens
- Pozwalamy, aby inne wpływy wokół nas rozpraszały nas i oddalały się od rozmowy
- Udajemy, że słuchamy, podczas gdy w rzeczywistości myślimy o czymś innym i słyszymy tylko strzępy tego, co zostało powiedziane
- Bardzo często zaczynamy słuchać, a jeśli wydaje nam się, że wiemy, co zostało powiedziane, przerywamy tej osobie, zanim skończy mówić
- Osoba często słyszy to, co chce usłyszeć lub to, co jej zdaniem powinna przekazać, co często bardzo różni się od tego, co zostało powiedziane
- Często zakładamy, że wiemy, dlaczego coś się mówi, i przechodzimy na stronę defensywną
- Nie możemy się doczekać okazji, by wtrącić się do rozmowy z naszym własnym punktem widzenia
To najczęstsze błędy, które wielu z nas popełnia, jeśli chodzi o słuchanie, a raczej niesłuchanie. Jednak zdając sobie sprawę ze swoich błędów i próbując je zmienić, masz większe prawdopodobieństwo, że będziesz świadomy swoich błędów, a to ułatwia zmianę złych nawyków.
Aby rozwinąć pozytywne i skuteczne nawyki słuchania, należy postępować zgodnie z poniższymi wskazówkami
- Nawet jeśli to, co mówi rozmówca, jest nudne, naprawdę musisz zmusić się do uważnego słuchania tego, co mówi, i nie ulegać pokusie odpłynięcia w swój własny świat. Oprócz skupienia się na tym, co mówią, obserwuj ich język ciała, taki jak kontakt wzrokowy, ruchy rąk i kiwanie głową.
- Słuchaj wszystkiego, co mówią, nawet jeśli oznacza to przyznanie się do nieprzyjemnego lub tego, czego szczególnie nie chcesz słyszeć.
- Staraj się nie wyciągać żadnych wniosków, zanim nie usłyszysz wszystkiego, co osoba do ciebie mówi, nie wtrącaj się w rozmowę, zanim skończy, zgadując, co powie.
- Pytaj mówcę w sposób nieoceniający, zadając pytania w ten sposób, bardzo często odkryjesz, że to, co mówca ma na myśli, a co założyłeś, to dwie różne rzeczy.
- Gdy nie masz pewności, zapytaj ich bezpośrednio, czy to, co myślisz, jest rzeczywiście tym, co mieli na myśli, może to bardzo często złagodzić lub powstrzymać wszelkie nieporozumienia.
Im więcej ćwiczysz, doskonaląc swoje umiejętności słuchania, tym łatwiej staje się, dopóki nie rozwiniesz tych nowych nawyków jako drugiej natury
Więcej wpisów dotyczących umiejętności miękkich i relacji międzyludzkich znajdziesz w serwisie https://www.esennik.pl/. Wtedy przekonasz się, że łatwiej dogadujesz się z ludźmi i jest mniej prawdopodobne, że popadniesz w konflikty z powodu nieporozumień.